Kurma Telur Mudah dan Sedap

Thursday 31 January 2019

Kurma Telur Mudah dan Sedap


Assalamualaikum....
Salam sejahtera para pembaca


Petang tadi saya membeli telur lagi satu pek besar, ala...yang ada 30 biji tuh.  Hehe..tak tau nak sebut macam mana.  Sejak dua menjak ni saya selalu je masak lauk berasaskan telur.  Tak habis-habis lagi dengan demam telur. Kihkih..Maklum la...bila buat cookies ni memang nak pakai banyak telur, jadi memang berbijik-bijik la telur ada kat rumah ni...pastu, putih telur pun banyak..Ye la, buat biskut pakai kuning telur je yang putihnya tak pakai.  Nak buat masker putih telur kat muka ni pun dah jenuh dah..lagi pun kalau putih telurnya banyak sangat, jangankan kata nak tepek kat muka je, nak lumur seluruh badan dengan putih telur pun cukup sangat! 😝😝😝..So, next time kalau jumpa saya kalau tengok kulit muka saya mulus dan halus je tu maknanya saya tengah sibuk membaking la tu, ye la..kan time tu je stok putih telur akan banyak kat rumah. Kihkih...

Tadi masa beli barang kat Mydin depan rumah ni saya pun beli la rempah kurma.  Dah lama betul tak makan lauk kurma.  Teringin pulak nak makan.  Mula-mula tu nak buat kurma daging, alih-alih daging pulak saya lupa nak beli.  Haissh!! Pelupa betul saya nih..tu yang timbul la menu kurma telur ni.  Takde daging, telur pulak yang jadi korban! 😆😆😆

Saya masak kurma telur ni untuk makan malam dan untuk jamak lauk hubby hari esok untuk bekal dia ke pejabat.  Senang kerja, bangun pagi terus pi perangat je..tak yah nak ketuk bawang bagai..(Kes malas la tu..)Lalala...

Kurma telur ni cara masaknya lebih kurang sama je dengan kari telur.  Yang beza cuma yang satu pakai rempah kurma dan yang lagi satu pulak pakai rempah kari.  Bahan-bahan asas yang lain semua sama je.

Sembang punya sembang, jom kita semak resepi dulu.

Resepi Kurma Telur Mudah & Sedap

Bahan-bahan:

6 biji telur (rebus, kupas kulit dan kelar)
4 biji kentang (belah 4 setiap satu)
1 biji bawang holland (belah 6)
1/2 batang lobak merah (belah wedges)
1 keping asam keping
1/2 kotak kecil santan (saya pakai KARA)
4 sudu besar membukit rempah kurma (bancuh dengan air jadikan pes)
1 biji tomato (belah 4) - optional
1 1/2 liter air
1/2 kiub pati ayam (saya pakai Knorr)
garam
gula
1/3 cawan minyak untuk menumis
Sedikit kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
3 biji cengkih
1 biji bunga lawang

Bahan Kisar:

5 ulas bawang merah
2 ke 3 ulas bawang putih
1cm halia
6 biji cili padi (kalau nak ganti dengan cili hijau besar pun boleh)

Cara Penyediaan:

  1. Panaskan minyak dalam periuk.  Tumiskan cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis dan buah pelaga sebentar.  Kemudian masukkan bahan kisar dan tumis hingga agak garing.  Setelah itu, masukkan pes kurma dan tumis hingga pecah minyak.
  2. Masukkan air, diikuti dengan kentang, telur rebus dan kiub pati ayam.  Reneh sebentar hingga kentang agak lembut.  Kemudian masukkan lobak merah dan bawang Holland dan reneh hingga kesemua sayuran lembut.  
  3. Setelah itu, masukkan asam keping, santan dan tomato.  Perasakan garam dan gula.

#NOTA#

Bonda saya saya ajar kalau masak kurma, tak kiralah kurma daging ke, kurma ayam ke atau kurma telur, harus ada cili hijau kisar.  Kalau suka pedas pakai lah cili padi, tapi kalau nak pedas-pedas manje je pakai la cili besar hijau tu okeh.

Kalau nak lagi best boleh letak kerisik.  Saya memang jarang bebenor buat kerisik dan simpan stok kerisik readymade kat rumah itu pasal ler tak letak.

Air boleh adjust ikut kepekatan yang dikehendaki.  Saya suka berkuah sikit so saya lebihkan air.

Lauk kurma telur ni kami santap dengan nasi minyak.  Happy je hubby bila balik bau nasi minyak dengan kurma telur harum semerbak satu rumah.  Sampai je rumah terus pi dapur cedok nasi ngan kurma. Tak sempat nak tukar baju dulu terus santap. 😜😜😜

Selamat mencuba!


0 comments :

Post a Comment