Bubur Ayam Ala-ala McD

Tuesday 9 October 2018

Bubur Ayam Ala-ala McD





Sape tak pernah makan bubur ayam McD? Hehehe...rasanya semua mesti pernah rasa kan. Dulu saya memang selalu sangat makan bubur ayam McD ni, asal singgah McD je, bubur ayam mesti masuk dalam list skali. Tapi tengok nasib la kadang-kadang memang sedap kadang-kadang pulak rasanya kurang kaw..huhu..

Disebabkan teruja nak makan bubur ayam McD ni, bila pikir balik, lebih baik buat sendiri. dapat jimat duit kan..yang paling penting, dapat lah makan bubur ayam ni sepuas-puasnya..

Banyak kali jugak saya buat eksperimen nak buat bubur ayam ni ala-ala McD dengan jayanya, entah berapa kali tune rasa bubur ni baru lah kena dengan selera. Selalunya bila saya buat bubur ayam ni mesti saya akan buat sekali cakoi.  Kalau dalam budaya orang Cina, bubur ayam selalunya dorang memang akan makan dengan cakoi buat sarapan. Bubur ayam mereka memag tersangat halus, mungkin mereka blend nasi tu sampai hancur. Kemudian dipadankan pula dengan cakoi yang sedikit keras di bahagian luarnya dan berongga di dalamnya.

Tapi kali ni saya tak buat cakoi, hanya bubur ayam saja sebab nak kurangkan sikit makan.  Lagi pun bubur ayam ni saya buat untuk hidangan makan malam,  kalau digandingkan dengan cakoi, maka bertambah-tambah la pulak kalorinya nanti kan.

Jom kita semak resepinya dulu.

Resepi Bubur Ayam :

1 cawan beras
6 cawan air
1 sudu teh garam
1 helai daun pandan (disimpul)
2 ketul ayam bahagian dada (tak perlu dicincang)

Masak beras bersama air, daun pandan dan garam hingga beras mengembang. Setelah itu masukkan ayam dan rebus sekali ayam hingga ayam masak.

Bila ayam dah lembut, keluarkan ayam dengan menggunakan penyepit. Sejukkan ayam sebentar dan siat atau potong kecil2 daging ayam yang dah masak tadi. Letak dalam bekas.


Bahan tumbuk:

1 cm halia
1 ulas bawang putih

Tumbuk halus bahan tumbuk dan tumis sebentar dengan sedikit minyak di dalam kuali yang berasingan.

Masukkan bahan tumbuk yang dah ditumis beserta minyaknya sekali ke dalam periuk bubur.

Tambah 1/2 ketul kiub ayam dan tambah lagi air jika perlu.

Bubur ayam hendaklah sentiasa dikacau supaya beras hancur dengan sekata dan tekstur bubur menjadi halus.

Bahan sampingan:

lada merah hiris nipis
kicap cair
serbuk lada sulah
minyak bijan
daun bawang
daun sup
bawang goreng
daging ayam yang dah disiat/dipotong kecil




Saya takde stok minyak bijan di rumah tapi saya gunakan kicap cair sebagai pengganti. Daun pandan tu memang kena letak supaya bubur kita wangi dan rasanya pun akan lebih sedap. Kalau nak ikutkan, bubur ayam ni lebih kurang salah satu Chinese Cuisine jugak la, orang Cina memang suka guna beras wangi untuk buat bubur. Jadi kita kena letak daun pandan la nak kasi rasa yang sama macam beras wangi tu.

Ayam tu masak sekejap dalam bubur untuk bagi aroma ayam meresap ke dalam bubur.

Lepas ni tak payah kempunan nak makan bubur ayam McD lagi, boleh je buat sendiri kat rumah ya.

Selamat mencuba!

0 comments :

Post a Comment