Sotong Masak Kicap Black Pepper

Thursday 13 September 2018

Sotong Masak Kicap Black Pepper






"SOTONG MASAK KICAP. " Menu yang sangat common. Tapi apa kata kita beri sedikit sentuhan dan olahan mesti jadik special.

Resepi sotong masak kicap ni asalnya diajar oleh bonda saya. Dulu masa saya kecik, bonda saya selalu masak makanan berasaskan kicap termasuklah sotong masak kicap ni. Menu ni antara menu paling win dalam ingatan saya.

Teringat nostalgia lama sewaktu kecil tolong bonda memasak dekat dapur. Macam-macam tragedi berlaku.  Yang paling segar dalam kotak ingatan saya ialah tepi jari telunjuk saya luka teruk akibat terkena pisau waktu tengah siat kulit ikan cencaru. Hadoi! memang sangat sakit dan bisa tambahan pulak pisau yang saya guna masa tu ialah pisau chef abang saya, jadi mata pisaunya sangat tajam! Nasib baik tak putus jari saya. Masa tu memang masih bakhil lagi nak guna gunting untuk siang ikan tu yang pakai pisau tu. Lepas tu terus trauma nak siang ikan cencaru, sampai makan pun ikan tu pun tak nak. Hehehe...

Baiklah, kali ni saya nak mengimbau memori sotong masak kicap ni tapi saya tambah sedikit black pepper dan hasilnya tersangat lah sedap. Terasa macam diawang-awangan je lepas merasanya tau.

Jom kita tengok bahan-bahannya.

Bahan-bahan Sotong Masak Kicap Black Pepper:

300gm sotong (siang)
1/2 biji bawang besar (hiris nipis)
1 ulas bawang putih (cincang halus)
1 cm halia (cincang halus)
kicap manis secukupnya
1 biji cili padi (ketuk)
1 sudu teh serbuk black pepper
sedikit minyak untuk menumis
garam
1 sudu besar tepung jagung (bancuh dengan sedikit air)

Langkah Penyediaan:


  1. Rebus sotong sekejap bersama sedikit garam. Jangan letak air sebab sotong akan mengeluarkan jusnya nanti. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bawang besar, bawang putih dan halia sampai naik bau. Kemudian masukkan kicap manis, cili padi, serbuk black pepper dan sotong yang dah direbus tadi bersama jusnya.
  3. Tambah garam kalau perlu. Last sekali tambahkan sesudu besar tepung jagung untuk memekatkan kuahnya.

0 comments :

Post a Comment