Menu Lunch Box 4 : Ikan Bawal Tiga Rasa

Wednesday 12 September 2018

Menu Lunch Box 4 : Ikan Bawal Tiga Rasa






Ikan bawal antara ikan favorite saya dan suami sebab isinya banyak dan masakannya boleh dipelbagaikan.  Saya beli ikan bawal ni di pasaraya Hero di Seksyen 13. Kebetulan waktu tu banyak stok ikan bawal saiz kecil yang masih segar. Apa lagi terus saya beli :)

Menu lunch box ni saya sediakan untuk bekalan suami yang terpaksa kerja pada public holiday baru-baru ni. Saya memang dah lama teringin nak makan ikan bawal tiga rasa, jadi waktu saya berbelanja hari tu saya beli sekali bahan-bahannya.

Penyediaannya mudah, cuma bahan-bahan untuk dimasak tiga rasa tu banyak sikit, macam nak masak sweet sour.

Jom kita semak bahan- bahannya.

Bahan-bahan Ikan Bawal Tiga Rasa:

Bahan Perapan Ikan:

2 ekor ikan bawal saiz kecil (saya potong 2)
sedikit tepung jagung
sedikit garam
kertas tisu (untuk lap ikan) 

Cuci dan potong ikan ikut citarasa. Lap dengan kertas tisu dapur nak bagi kering.
Lumur ikan dengan sedikit garam dan tepung jagung.
Goreng ikan hingga kuning keemasan.
Angkat dan letak dalam pinggan leper.

Bahan untuk Masak Tiga Rasa:


1 labu bawang besar (potong dadu)
2 ulas bawang putih (potong dadu)
1 cm halia (cincang halus)
3 sudu besar pes cili kering
2 batang cili padi diketuk (kalau suka pedas boleh tambah lagi)
3 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan (saya takde stok so tak letak)
2 inci lobak merah (potong dadu)
1/4 capsicum (potong dadu)
2 inci timun jepun (potong dadu)
1/4 biji nenas (potong dadu)
1 biji tomato (belah 4)
sedikit air
garam
gula

Cara penyediaan:


  1. Panaskan minyak. Tumis bawang besar, bawang putih, halia sampai naik bau. Masukkan pes cili kering dan tumis sampai pecah minyak.
  2. Masukkan air, cili padi, sos, lobak merah, nenas, capsicum dan timun. Masak sekejap sampai sayuran agak lembut. 
  3. Akhir sekali masukkan tomato garam dan gula.

Cara menghidang:

Curah kuah atas ikan yang dah siap goreng. Letak banyak-banyak baru best!









0 comments :

Post a Comment