Kuih Bakar Labu

Thursday 6 September 2018

Kuih Bakar Labu



Salam Sejahtera semua!




Siapa suka makan kuih bakar labu angkat tangan!! Hehehe.. Kuih bakar ni memang antara kuih-muih popular dalam kalangan masyarakat Melayu kan. Ada macam-macam jenis kuih bakar, yang manis lah, yang berlauk pun ada.

Tapi kali ni saya nak kongsikan resepi kuih bakar labu yang baru saya buat 2 minggu lepas. Acuan kemboja yang saya beli 4 bulan lepas masih tertidur dalam kotak. Sebelum ni, kalau nak membuat kuih bakar saya hanya guna loyang 4 segi saja. Tapi rasa macam takde feel lah makan kuih bakar kalau tak berbentuk kemboja ni kan. Mesti nak yang bentuk bunga tu jugak baru best!

Kebetulan pulak 2 hari sebelumnya saya ada membeli sebiji labu saiz kecil. Santan kotak pun stok masih banyak lagi. Saya terus ke dapur siapkan bahan-bahan.

Apa kata kita semak dulu bahan-bahan kuih bakar labu yang sangat sedap ni dulu.

Bahan-bahannya:

Sebiji labu saiz kecil (1/2 biji kalau saiz besar)
1 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung jagung
1/2 cawan gula
Sekotak kecil santan KARA 
1/2 cawan air
2 biji telur
1/2 sudu teh garam
1 sudu besar planta
bijan untuk tabur
Planta/ Ghee/minyak secukupnya untuk melenser


Cara-caranya:

  1. Basuh labu tadi dan potong. Kukus atau rebus hingga empuk dengan sedikit garam. (Tak perlu kupas kulitnya).
  2. Bila labu dah lembut angkat dan biarkan sejuk sebentar. Gunakan sudu untuk mengorek isi labu .
  3. Masukkan labu, santan, air, telur, gula, garam dan planta ke dalam food processor atau blender dan kisar hingga sebati.
  4. Tuangkan adunan ke dalam mangkuk dan campurkan tepung jagung dan gandum. Kacau rata guna whisk.
  5. Lenserkan loyang kemboja dengan planta dan panaskan sebentar dalam ketuhar.
  6. Tuangkan adunan kuih dalam loyang dan tabur bijan di atasnya.
  7. Bakar pada suhu 180"C selama 45-50 minit sehingga kuih masak.
  8. Cucuk dengan lidi sate untuk tentukan kuih dah masak sepenuhnya. Kalau lidi bersih dan licin bermakna kuih dah pun masak.
  9. Sejukkan atas redai.

Bila buat sendiri boleh tabur bijan banyak-banyak :)


Saya tak berapa gemar manis, jadi gula saya kurangkan. Anda boleh sesuaikan kuantiti gula mengikut citarasa anda ya.

Kuih bakar labu ni memang enak kalau dihidangkan sebagai juadah minum petang. saya selalu buat stok kuih bakar lebih dan simpan dalam peti sejuk. Bila nak makan cuma perlu panaskan sebentar menggunakan microwave.

Untuk adunan sebanyak ni saya dapat menghasilkan 6 biji kuih bakar bentuk kemboja. Memang puaslah makan. >.<

Yang ni gambar kuih bakar yang menggunakan acuan segi empat kecil. Masa tu belum beli acuan kemboja lagi >.<
Dalam oven


Lepas ni, boleh la tambat hati keluarga tersayang dengan menyediakan kuih muih yang enak-enak. Dapat mengeratkan ikatan kasih sayang dengan air tangan sendiri. InsyaAllah.

Selamat mencuba!



0 comments :

Post a Comment