Bihun Soto dengan Kaki Ayam

Wednesday 19 September 2018

Bihun Soto dengan Kaki Ayam





Dulu masa kecil bonda selalu bawak saya dan abang makan soto digerai soto terkenal di tempat saya pada waktu petang. Masa tu bonda belum mempunyai kereta lagi, jadi saya duduk di bahagian depan setiap kali menunggang motor. Seronok tau jalan-jalan naik motor, berangin jer....

Tu lah kenangan manis kami bertiga waktu dulu. Sekarang sejak usia menginjak dewasa dan masing-masing sibuk melunaskan tanggungjawab pada rumah tangga, kami jarang dapat meluangkan masa melepak di warung bersama. Tambahan pula, keadaan kesihatan bonda yang tak begitu baik menyebabkan beliau lebih selesa melepak di rumah dan malas nak makan di luar.

Bihun soto yang saya nak kongsikan kali ni sebenarnya kekurangan bahan sampingan. Ketupat segera yang saya beli waktu raya Haji tempoh hari pun dah habis. Tapi saya buat jugak soto ni memandangkan ada sebekas stok kaki dan leher ayam dalam freezer. Boleh juga dipadankan dengan bihun.


Bahan -bahan bihun soto:

Bahan kuah:

1 labu bawang besar *
5 ulas bawang merah *
3 ulas bawang putih *
1 inci halia *
1 sudu besar rempah sup (optional)- saya tak letak
3 sudu besar ketumbar (rendam dan tumbuk halus)
1 sudu besar jintan manis (rendam dan tumbuk halus)
1 sudu kecil serbuk lada sulah
1 bunjut sup
lebih kurang 2 liter air
1/2 kiub ayam 
kaki dan leher ayam
3 ketul ayam bahagian isi
minyak untuk menumis
sedikit kulit kayu manis
4 biji buah pelaga
4 biji cengkih
1 biji bunga lawang
garam



Cara Penyediaan:


  1. Kisar halus bahan bertanda *
  2. Panaskan minyak. Tumis kayu manis, buah pelaga, cengkih dan bunga lawang sebentar. Masukkan bahan kisar, rempah sup, ketumbar dan jintan dan tumis hingga pecah minyak.
  3. Masukkan air, sup bunjut, garam dan kiub ayam.
  4. Apabila air dah mendidih, masukkan kaki dan leher ayam beserta isi ayam.
  5. Reneh isi ayam hingga lembut dan keluarkan.
Untuk bihun:

Rendam bihun sebentar. Didihkan air secukupnya. Rebus bihun bersama sedikit garam hingga lembut. Angkat dan toskan.


Bahan sampingan:

  • Isi ayam rebus (goreng sebentar dan siat nipis) - saya tak goreng pun.
  • Taugeh (buang ekor) - saya tak letak sebab takde stok
  • daun sup
  • daun bawang
  • suhun digoreng - saya tak letak
  • kacang tanah goreng - saya tak letak
  • bergedil kentang (untuk resepi boleh rujuk di sini (link)
  • Sambal kicap
  • fishcake (rebus sebentar) - optional


Bahagia betul bila cuaca sejuk ni menghirup soto. Bertambah-tambah selera lebih-lebih lagi makan di rumah sendiri :)




NOTA#

Kalau tak nak menggunakan ayam daging, boleh jugak guna ayam telur a.k.a ayam pencen. Sedap dan sesuai dimasak soto. Kalau menggunakan ayam telur potong kecil dan rebus sekali dengan kuahnya sampai lembut.  Tak perlu digoreng dan disiat seperti ayam daging. Ayam telur dagingnya lebih pejal dan tak mudah hancur kalau dimasak lama.


Selamat mencuba!

0 comments :

Post a Comment