Karipap Sardin Rangup

Thursday 23 May 2019

Karipap Sardin Rangup



Ni adalah entry tertunggak yang baru je sempat Lyn nak update.

Hari ni dah hari ke-11 kita menjalankan ibadah puasa.  Setengah bulan je lagi Ramadhan akan meninggalkan kita dan InsyaAllah jika diberikan umur, tahun depan baru lah kita akan berjumpa semula dengan Ramadhan seterusnya.  Anda semua berbuka puasa apa hari ni?  Siang tadi sewaktu mengemaskini blog, sambil menaip sambil terfikir-fikir nak masak apa untuk juadah bukak puasa petang ni.  Lepas tu teringat pulak ada satu tin sardin yang dah berminggu-minggu beli tapi masih belum terusik.  Kentang baki buat potato soup semalam pun masih berbaki lagi dua biji.  Terus je dalam kepala teringat nak buat karipap sardin.

Dah lama tak makan karipap sardin ni sebenarnya.  Dulu masa Lyn masih duduk di rumah sewa di Puchong, kami selalu beli karipap sardin jumbo di Mid Valley.  Lepas tu agak lama dah tak nak beli lagi sebab dah jemu.  Kadangkala, bila makan karipap atau lebih tepat lagi ejaannya CURRY PUFF ni agak muak sebab puff pastry nya yang terlalu tebal dan berminyak.  Itu la masalahnya kalau buat puff pastry ni, kalau terlebih shortening atau mentega pastry jadik muak dan tersangat rapuh.  Kalau nak lagi senang buat je karipap kampung style yang takde layer-layer tu.  Hihi..

Lyn kalau makan karipap ni suka yang kembung sikit bahagian dalamnya.  Maknanya ada ruang kosong sikit.  Kalau yang mampat sangat Lyn kurang suka.  Sebenarnya ada teknik kalau nak bagi karipap tu kembung tau.  Pertama - isi karipap jangan terlalu penuh sampai nak terkeluar isi tu.  Tinggalkan sedikit ruang untuk karipap mengembang sewaktu digoreng.  Kedua - sukatan antara minyak dengan tepung kena lah betul supaya karipap tak terlalu rapuh nanti. 



Penyediaan inti karipap ni mudah je tapi bab nak sediakan kulitnya tu yang challenging sikit kan.  Masalah-masalah biasa yang terjadi pada kulit karipap ni ialah antaranya:

1 - Kulit karipap terlalu rapuh : terlebih marjerin/mentega/shortening
2 - Kulit karipap menggerutu selepas digoreng : doh karipap kurang minyak/mentega/margerin/shortening dan api terlalu panas sewaktu menggoreng karipap

Masalah yang nombor 2 tu pada Lyn takde lah masalah besar sebab Lyn ni jenis kalau buat kulit karipap tak suka banyak marjerin atau mentega.  Lyn suka kurangkan sukatan marjerin/mentega/shortening setiap kali membuat kulit karipap.  Tapi walaupun sukatan marjerin Lyn kurangkan karipap tetap kekal rangup asalkan jangan simpan karipap yang masih panas atau suam-suam kuku dalam bekas yang kedap udara.  Kena bagi karipap betul-betul sejuk baru tutup penutup bekas tu supaya wap panas yang terhasil tak terkondensasi menjadi air dan membanjiri karipap-karipap tu.

Kalau mengikut petua bonda Lyn, untuk 1 kilo tepung sukatan margerin perlulah 250 gram.  Kalau nak campur minyak dan merjerin untuk jadikan 250 gram pun boleh jugak.  Lepas tu sukatan air agak-agak la, curah air sikit demi sikit sampai adunan menjadi lembut dah boleh dibentuk menjadi bulat.  Wajib rehatkan doh okay sekurang-kurangnya 15 ke 20 minit untuk bagi ruang gluten-gluten dalam tepung tu relax dan mudah untuk membentukkan doh karipap nanti.  Jadi takdelah anjal sangat dan susah nak dileperkan nanti.

Jom semak resepi.

Karipap Sardin Rangup

Kategori : Kuih muih Melayu
Masa Penyediaan: 1 jam 30 minit ke 2 jam
Jumlah karipap : 25 biji

Bahan-bahan:

Untuk inti sardin:

1 tin kecil sardin (Lyn pakai jenama Botan) - hancurkan isi ikan sardin menggunakan garfu atau masher
5 sudu besar cili kisar
1 biji bawang besar (cincang)
1 ulas bawang putih *
1 cm halia *
2 biji kentang (potong dadu dan rebus hingga lembut) - optional
garam
gula
minyak untuk menumis
sedikit air jika perlu

Penyediaan:

Tumbuk halus bawang putih dan halia.

Panaskan minyak dan tumis bawang besar potong dadu hingga layu dan masukkan cili kisar dan bahan tumbuk.  Tumis hingga garing.

Masukkan sedikit air, sardin, kentang yang dah direbus, garam dan sedikit gula dan masak sebentar hingga air kering.  Tapis inti sardin untuk membuang lebihan air dan minyak.  Sejukkan.

Untuk kulit karipap:

2 cawan tepung gandum
1/4 cawan / 2 sudu besar tepung beras
1 sudu besar marjerin
4 sudu besar minyak masak
3/4 cawan air - agak-agak
1/2 sudu teh garam

Penyediaan:

Masukkan tepung gandum, tepung beras dan garam dalam mangkuk  dan gaul rata.  Buatkan lubang dibahagian tengah campuran tepung.

Panaskan hingga mendidih marjerin dan minyak dengan api sederhana dan tuang campuran minyak di dalam lubang campuran tepung.  Gaul cepat menggunakan senduk.

Bila doh dah menjadi crumbs dan agak suam campur air sedikit demi sedikit dan uli menggunakan tangan sehingga doh menjadi lembut dan bentukkan menyerupai sebiji bola.  Tutup mangkuk adunan dengan cling wrap atau tuala lembap dan rehatkan doh selama 15 ke 20 minit.

Untuk membuat karipap:

Bahagikan doh kepada beberapa bebola kecil mengikut saiz yang dikehendaki.

Leperkan doh menggunakan penggelek atau tepi gelas kalau takde menjadi bentuk bulat atau sedikit bujur, masukkan inti di bahagian tengah (kalau nak karipap kembung jangan masuk inti banyak sangat, dan lipat dengan kemas.  Kemaskan tepi karipap dan gunting permukaan tepi yang tak sekata.  Kelimkan tepi karipap.

Untuk cara yang lebih mudah boleh guna acuan karipap.

Susun dalam dulang yang dah ditabur tepung atau dialas plastik supaya tak melekat.

Karipap sardin yang sedia digoreng dan difrozenkan.

Untuk menggoreng karipap:

Panaskan minyak yang banyak dengan api sederhana.  Jangan sampai minyak berasap tau nanti hangus pulak karipap tu dan menggerutu banyak.  Goreng hingga karipap menjadi warna keemasan.

Untuk karipap frozen:

Ada dua teknik kalau nak buat karipap untuk difrozenkan ni:

1 - Goreng sebentar sahaja karipap untuk matikan tepung bahagian luar tu.  Sejukkan dan simpan di dalam bekas kedap udara atau plastik.

2 - Susun karipap dalam dulang dan masukkan dalam freezer dan biarkan selama 1 atau 2 jam sehingga karipap beku dan keras.  Kemudian simpan karipap dalam plastik atau bekas kedap udara.


Jemput makan. Hihi..

0 comments :

Post a Comment