Menu Lunch Box 11: Spicy Honey Lemon Chicken Rice

Saturday 22 December 2018

Menu Lunch Box 11: Spicy Honey Lemon Chicken Rice



Lama betul saya tak update menu lunch box ni.  Kebanyakan harinya, bila prepare lunch box untuk hubby bawa bekal ke pejabat ni takde masa pun nak ambik gambar, lepas isi makanan dalam bekas bekal tu terus letak dalam lunch bag dia, lepas tu terus hidangkan sarapan pagi dia.  Jadi kesempatan nak mengambil gambar tu memang jarang-jarang ada.

Hari ni hari terakhir hubby bekerja untuk minggu ni, akhirnya dapat juga nak ajak hubby dating jalan-jalan ke pasar pagi di stadium esok.  Yeay! Kalau tak selalunya hari ahad pun kene kerja..Hmm...

Memandangkan esok pun nak cuci mata sambil tambah stok barang dapur kat rumah, jadi stok barang masak hari ni pun hanya tinggal saki baki je.  Stok sayur pun dah habis.  Kat freezer pun cuma tinggal ayam boneless.  Jadi menu lunch box hubby hari ni masakan yang serba ringkas dengan menggunakan saki baki bahan-bahan masak yang ada.


Actually, saya tak plan langsung pun nak masak lemon chicken ni.  Asalnya saya nak masak ayam masak kicap je dengan menggunakan ayam boneless tu, potong kecil-kecil, goreng sekejap dan masak kicap campur dengan kentang sikit.  Tapi entah macam mana, idea nak masak lemon chicken timbul pula last minute masa tengah goreng ayam tu.  Masa tu tiba-tiba pula teringat gambar lemon chicken yang sangat mengiurkan di Pinterest.  Aduhai! Meleleh air liuq tau! 😂😂😂

Kebetulan pula saya baru je beli madu sebotol hari tu masa shopping barang sorang, stok lemon pun ada.  Hehehe..terus je sediakan bahan sosnya.  Nasinya pula saya masak nasi ayam, letak sedikit kiub pati ayam dan halia tumbuk beserta sedikit garam.

To be honest, ini lah kali pertama saya masak lemon chicken ni.  Tak pernah cuba nak masak pun sebelum ni.  Lepas je masak, saya hidangkan untuk sarapan pagi hubby.  So, pagi tadi sarapan hubby pun nasi lemon chicken ni juga lah.  Takut juga bila nak tunggu reaksi dia waktu merasa lemon chicken saya tu.  Ye la, saya kan baru pertama kali buat kan. Kot lah tak kena dengan tekak dia ke hape kan.

"THUMBS UP! SEDAP! Rasa dia perfect, tak masam sangat.  Just nice!" Ouh Ho! Terujanya!

Tak sia-sia eksperimen last minute saya pagi tadi.  Happy betul rasanya bila dapat pujian sebegitu.  Haha..isteri mana tak happy kan bila dapat pujian sang suami, kan?

Untuk sos lemon tu, saya ubah sedikit dengan menambah sos cili, nak bagi rasa pedas sikit.  So, sos ni ada rasa pedas, masam dan manis.  Macam tiga rasa pula. Hehe..

Resepi Spicy Lemon Chicken

Bahan untuk ayam perap:

3 ketul ayam boneless (kalau besar pakai 2 ketul je) - potong kecil
garam secukupnya
1 sudu kecil serbuk cili
1 sudu kecil serbuk ketumbar
2 ulas bawang putih - tumbuk halus
Tepung beras secukupnya untuk menyalut

Bahan sos:

3 sudu besar sos cili
1 sudu besar jus lemon
2 sudu besar madu
3/4 cawan air
1 sudu besar tepung jagung
secubit garam

Bahan sampingan:

Bijan - goreng tanpa minyak
Hirisan daun bawang
Hirisan timun

Langkah Penyediaan:

  1. Sediakan ayam perap.  Gaul sebati kesemua bahan.  Goreng dalam minyak yang terendam hingga warna kuning keemasan.  Angkat dan toskan minyaknya.
  2. Campurkan kesemua bahan sos.  Masak sebentar hingga sos menjadi agak likat.  Tambah air jika terlalu pekat.



0 comments :

Post a Comment